Minn Kota elektrische buitenboordmotoren tips van Dila Watersport


Hoeveel pond stuwkracht heb ik nodig bij de aanschaf van een Minnkota elektrische buitenboordmotor?

Voordat u verder gaat is het van belang te weten dat de maximaal haalbare snelheid met een Minn kota elektromotor circa 8 km/uur ligt. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het model boot dat u heeft. Een zwaardere motor gebruiken zal maar een minimaal effect op de snelheid hebben.

Er zijn, voor zover bij ons bekend, helaas geen propellers met een grotere / verschillende voor Minn kota motoren verkrijgbaar om op die manier de snelheid te kunnen vergroten.

Het stroomverbruik voor een 12 Volts Minn kota is ongeveer 0,9 Ampère per pond stuwkracht, voor de meeste andere merken is dit ongeveer 1 Ampère per pond stuwkracht. Voor 24 Volts modellen is dit 0,45 respectievelijk 0,5 Ampère per pond stuwkracht.

Factoren van invloed;

1) Totaal gewicht van de boot (waterverplaatsing inclusief passagiers, bagage, accu's, motor, etc.).

2) Stroomlijn van de boot.

3) Opbouw (windgevoeligheid).

4) Gemiddelde vaarsnelheid.

5) Vaart u op beschut of (ook) op open water.

Helaas is het niet mogelijk om zondermeer te stellen dat er altijd één specifiek model de juiste is. In veel gevallen zijn er afwegingen waar geen duidelijk ja of nee op te geven is. Denk hierbij aan gewenste vaarduur of traploze snelheidsregeling. Zonder meerprijs zal eenieder voor het maximale kiezen. Zodra aan een keuze een prijskaartje hangt, zal men prioriteiten stellen en afwegingen maken welke per persoon verschillend zullen zijn.

Via onderstaande berekening kan men bepalen hoeveel stuwkracht men minimaal nodig heeft. Het omrekenen van Lbs (pond) naar kilo's is gelijk aan het omrekenen van Guldens naar Euro's; 2,2Lbs = 1 Kg. Onderstaande is gebaseerd op eigen ervaringen en testen en geldt derhalve enkel als indicatie.

1 Voor elke 25Kg waterverplaatsing is minimaal 1 Lbs (pond) stuwkracht nodig. Deel de maximale waterverplaatsing van uw boot (in Kg.) door 25 ...................LBS
2 De grootste invloed heeft de stroomlijn van de romp. Een romp met een rechte Spiegel (planerende / snelle boten) heeft bij lage snelheden een slechte stroomlijn. Bij een planerende romp 20 Lbs extra ...................LBS
3 Vaart u op open water, dan adviseren wij 10% extra stuwkracht ...................LBS
4 Heeft uw boot een opbouw (kajuitboot of zeilboot) dan +10% stuwkracht ...................LBS
  Totaal van 1 t/m 4, optimale stuwkracht) ...................LBS
 
Als voorbeeld een planerende boot van 4,30 meter lang met 4 personen en met een 15Pk viertakt buitenboordmotor en een elektromotor met accu en met 60Kg bagage / accessoires waarmee men ook op open water vaart. 175 Kg (boot) + 300 Kg (passagiers) + 50 Kg (bbm) + 15 Kg (elektromotor) + 25 Kg (accu) + 60Kg (bagage) = 625 Kg.
 
1 Voor elke 25Kg waterverplaatsing is minimaal 1 Lbs (pond) stuwkracht nodig. Deel de maximale waterverplaatsing (in Kg.) van uw boot door 25 25 LBS
2 De grootste invloed heeft de stroomlijn van de romp. Een romp met een rechte Spiegel (planerende / snelle boten) heeft bij lage snelheden een slechte stroomlijn. Bij een planerende romp 20 Lbs extra 20 LBS
3 Vaart u op open water, dan adviseren wij 10% extra stuwkracht (1 + 2)/10 dus (25 + 20)/10 = 4,5 4,5 LBS
4 Heeft uw boot een opbouw (kajuitboot of zeilboot) dan +10% stuwkracht 0 LBS
  Totaal van 1 t/m 4 geeft de optimale stuwkracht voor de meeste toepassingen. 49,5 LBS
 
Wanneer men nu voor een lichtere motor kiest (bijvoorbeeld 40 Lbs) zult u zeker "goed vooruitkomen" maar het kan gebeuren dat in bepaalde omstandigheden wat stuwkracht tekort komt. Wanneer u een zwaardere motor kiest zal zich dat nauwelijks uiten in een hogere vaarsnelheid maar wel in een hogere stroomconsumptie en dus kortere vaartijd.
Vaart u veel met lagere snelheden (bij het slepen met kunstaas bij het snoeken of bij het verticaal vissen etc) dan is een model met een z.g. maximizer een oplossing. Momenteel zijn alle Minnkota motoren met een traploze snelheidsregeling voorzien van een maximizer. Het maximizer systeem houdt in dat de snelheid wordt geregeld m.b.v. transistoren welke worden aangestuurd door een potmeter i.p.v. door weerstanden (als bij de Turbo en Endura modellen). Hierdoor ligt vooral bij de lagere snelheden het stroomverbruik tot maar liefst 75% (!) lager. Een weerstand zet immers stroom om in warmte (= verlies) terwijl bij een transistor regeling de motor in een zeer hoge frequentie aan en uit wordt gezet. Bij een hogere stuwkracht worden de stroompulsen langer en de "uit-tijd" korter. Het stroomverbruik van bijvoorbeeld een Endura 55 ligt een factor 4 hoger als het stroomverbruik van een Maxxum 55 bij gelijke snelheid. Op vol vermogen maakt het niets uit. U zult daarom bij (roof) vissers vaker een Maxxum of Vantage zien en bij recreanten meestal een Endura of Turbo.

 

Klik hier om terug naar te gaan naar de Minn Kota pagina