Dila Watersport is
aangesloten bij de Hiswa vereniging. Het is ten zeerste aan te
bevelen om bij een Hiswa erkend en aangesloten bedrijf uw zaken aan te kopen,
waarom? Bedrijven die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging zijn betrouwbare
partners. U kunt dus gerust zaken met hen doen. Leden van HISWA zijn
goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt, hebben
vakbekwaam personeel in dienst, bieden de zekerheid van de algemene
voorwaarden en mocht er onverhoopt toch een geschil ontstaan dan
kunt u terecht bij een geschillencommissie. Kies voor een HISWA-lid,
dan bent u altijd beter uit!
|
|
Alles
over maten en gewichten vanuit Engels naar Nederlands o.a. Feet,
inch, miles e.d.
|
|
Lees
hier de weersverwachtingen voordat u het water op gaat
|
|
|
|
Vaarbewijs,
registratie, boetes en voorlichting waterpolitie
Voor alle informatie
over het vaarbewijs, kenteken registratie van uw snelle boot,
bekeuringen en vaarreglementen kunt u op deze link
alle informatie vinden. Zaakjes niet op orde? Dan kan u duur komen
te staan, kijk hier voor de
boetes van 2011 Wist u overigens dat
wij zeer snel uw registratiebewijs/kenteken en/of bootletters voor
uw (speed) boot kunnen maken. Informeer bij ons telefonisch of in de
winkel voor de mogelijkheden.
|
|
Alles
over het registratie bewijs van snelle motorboten
|
|
Alles over het
vaarbewijs, examen, cursussen en trainingen
Meer
weten over het vaarbewijs klik dan hier
|
|
Onderstaand treft u
van ons een aantal waardevolle tips aan met betrekking tot uw
buitenboordmotor, boot, boottrailer en veiligheid aan boord. |
|
Tips aan boord
voor boten bezitters voor probleemloos genieten
Als u gaat varen,
controleer altijd en voordat u het water opgaat de boot en
buitenboordmotor. Controleer of alle stuur en gas en schakelkabels goed
functioneren en of alle elektra, zoals, dodemansknop, verlichting en tellers e.d.
aan boord correct functioneren. Heeft u ook reserve zekeringen en
lampjes aan boord....ja toch zeker !! |
|
Controleer de accu,
en het niveau van de accu en vul deze indien nodig tot het gewenste
niveau bij. Laat de accu tijdens de winter nooit in de boot, maar
sla deze vorstvrij op. Laadt de accu volledig op, maak de polen goed
schoon en smeer deze met zuurvrij vet of vaseline in, dit geldt ook
voor de accupolen van de bekabeling van uw boot. |
|
Wist u dat een extra
dodemanskoord geen overbodige luxe is aan boord. Waarom zult u zich
afvragen, het antwoord is simpeler dan u denkt. Bijgaand een
voorbeeld; De schipper slaat overboord tijdens een windkracht 7 op bijvoorbeeld
het IJsselmeer. U wilt naar haar of hem toe varen, maar ja, dat
lukt niet want de schipper heeft het koord nog om zijn pols en ligt
in het koude water en in de hoge golven en u kunt zonder dit koord
de motor niet starten. Tja, en toen, peddelen, als
u tenminste al peddels aan boord heeft, lukt niet vanwege de zware
wind en golfslag. Verder hoeft u alleen maar uw fantasie te gebruiken, een
extra dodemanskoord kan dus in sommige gevallen levens redden. Het
lijkt zo voor de hand liggend, maar als u eens wist hoeveel mensen
geen extra koord aan boord hebben, en hierdoor onnodig risico nemen,
dan zou u (moeten) denken, voor een simpel extra koordje, neem ik dat risico in
ieder geval niet. We hebben alle dodemanskoorden vanaf 6 Euro op voorraad in onze
winkel. |
|
Zorg ook voordat u
vertrekt met familie, vrienden of kennissen, dat in ieder geval 1
passagier, of beter nog, alle passagiers weten waar dit koord aan
boord ligt, en dat men weet hoe men de motorboot moet bedienen.
Mocht er onverhoopt iets met de schipper gebeuren dan is er in ieder
geval altijd iemand aan boord die het roer kan overnemen. Laat de
passagiers even proefvaren met de boot en motor voordat u
vertrekt, dit voorkomt achteraf veel problemen. Bovendien is het
veel leuker als u als schipper uw gasten aan boord betrekt in het
plezier op het water. |
|
Boottrailer
Als u met de boot de
weg opgaat met de boottrailer, controleer dan vooraf of alle verlichting
werkt, de bandenspanning goed is. Ook is een juiste kogeldruk van
belang voor uw veiligheid. Alle informatie over kogeldruk en de
eventuele nadelige gevolgen van een verkeerde kogeldruk vindt u
hier. Controleer ook alle aanwezige kim en kielrollen op
beschadigingen en of uitdroging, vervang deze tijdig, voordat uw
boot beschadigd. Wij hebben vrijwel alle rollen op voorraad, maar
ook neuswielen, trailersloten en zowel hand als elektrisch
bedienbare lieren.
De wiellagers......... Omdat een boottrailer relatief weinig rijdt
en daarbij ook vaak " het water ziet" met traileren is het
van groot belang dat u jaarlijks de wiellager laat controleren.
Doordat de wielen vaak het water raken bij het in en uit-traileren
is het van groot belang dat deze lager worden nagekeken,
schoongemaakt en van nieuw watervast vet worden voorzien. Een lager
met water erin kan u veel ellende geven of zelfs vastlopen en schade
veroorzaken.
Controleer ook de sjorbanden en of de boot degelijk en goed op de
trailer ligt. Rijdt nooit met omhoog getrimde motor achter de
lichtbalk, dit is verboden, en het kan u een fikse bekeuring
opleveren. Is uw motor uitgerust met elektrische trim, laat deze
nooit "half in de trimstand staan, maar zet een blok hout
of een stang op de bracket en laat hier de motor tijdens de reis op
rusten. Doet u dit niet dan "sloopt" u de trimcylinders van uw motor.
Omdat een trailer relatief weinig rijdt, dient u regelmatig de
banden op droogscheuren en spanning te controleren. Zet bij stalling de trailer
nooit in de zon of bedek de banden met een plaat hout die u
eenvoudig pas kunt maken in de wielkasten zodat deze de banden beschermen tegen de
zon. Kijk ook regelmatig alle bouten en moeren na en controleer de
wielmoerbouten. Als u op vakantie gaat is een reserve wiel voor uw
trailer geen overbodige luxe, wij hebben ze op voorraad in onze
watersportwinkel. |
|
Goed gereedschap
is het halve werk en voorkomt onnodige problemen
Zorg voor een
degelijke goedgekeurde brandblusser, veel verzekeringen eisen dit
als standaard uitrusting, wij hebben alle soorten brandblussers op
voorraad. Zorg ook dat u altijd voldoende reserve olie en brandstof
bij u heeft in een degelijke jerrycan, ook een gereedschappenset,
reserve bougies en een impeller mogen niet ontbreken bij de
standaard uitrusting in uw boot. Een vakantie kan volledig "in
het water vallen" als uw impeller onverhoopt defect raakt op
bijvoorbeeld de camping en u geen reserve heeft, u bent kort gezegd
"uitgevaren" en uw vakantie plezier is ten einde. Wij
hebben alle impellers, ook voor oudere motoren op voorraad. Waarom
onnodig uw plezier in de weegschaal stellen, neem gewoon een extra
impeller mee. |
|
Veiligheid op het
water
Zorg ervoor dat u
altijd peddels, een pikhaak, een goede scheepshoorn en een degelijke
zaklamp aan boord heeft, het kan u alleen maar ellende besparen
mocht u onverhoopt met pech in het donker komen te liggen. Als u een
elektrische scheepshoorn heeft zorg dan altijd voor een ouderwetse
blaashoorn of luchtbus hoorn als reserve.
Zorg ervoor dat u altijd een rode vlag of rode lap aan boord heeft,
mocht u ooit in problemen komen of dringend hulp nodig hebben, bindt
deze dan aan bijvoorbeeld een peddel, pikhaak of maak er eigen stok
aan. Gebruik deze vlag in uitsluitend noodgevallen door deze
opvallend en zo hoog mogelijk heen en weer te bewegen. Iedere goede
watersporter weet dat u dringend hulp nodig heeft en zal u komen
helpen, vertrouw niet blindelings op mobieltjes, en dit laatste
zeker niet op gedeeltes van het IJsselmeer waar de dekking soms niet
goed genoeg is om te kunnen bellen of bereikbaar te zijn. |
|
Reddingsmiddelen en
vesten
Zorg als eigenaar van een (snelle) motorboot dat u voor alle
personen goedgekeurde reddingsvesten aan boord heeft. Er zijn vele
soorten en maten, echter de kwaliteit verschilt nogal onderling. Wij
verkopen uitsluitend goedgekeurde reddingsvesten, zowel de normale
uitvoering als de zelfopplaasbare versie. Zorg bij de laatste dat de
patroon regelmatig wordt vervangen. Bij de eigenaren van snelle
motorboten bent u verplicht om voor alle opvarenden reddingsvesten
grijpklaar en binnen handbereik aan boord te hebben. Het niet hieraan
voldoen kost een u een flinke boete. Wij hebben alle soorten, maten en
kleuren op voorraad, zie hiervoor onze winkel. Ook hebben we
noodsignaal middelen zoals vuurpijlen en potten, als u de zee opgaat
kunt u niet zonder deze middelen, tenminste als u zondermeer veilig en
op safe wilt varen. Drijfmiddelen zoals stootwillen en/of kussens
gelden bij snelle motorboten NIET als reddingsmiddelen !!
|
|
Een veel gemaakte
fout; de tankdop en het
dodemansknopje/koord
Een fout die iedereen
wel eens is overkomen, de ontluchting van de brandstoftank staat
dicht, en u maar starten en starten............ kent u dit......Zorg voor
vertrek dat de ontluchtingsdop is losgedraaid en na het varen weer wordt
dichtgedraaid. Ook het niet (juist) aanbrengen van het dodemanskoord
in de dodemansknop is een veel gemaakte fout, zeker bij de
beginnende watersporter. Als u dit eenmaal gebeurt is dan vergeet u
het nooit meer. Dus voor vertrek, tankdop ontluchting open draaien
en dodemanskoord en knop correct aanbrengen.
|
|
Onderhoud aan boot
en motor
Elke boot en motor heeft onderhoud nodig. Heeft op zout of brak
water gevaren, spoel de motor dan inwendig en uitwendig goed schoon.
Wij hebben de zogenaamde "koptelefoons" voor de
waterinlaat op voorraad waarmee u gemakkelijk de motor kan
doorspoelen met een leidingwaterslang aansluiting. Ook uw boot heeft
na brak of zout water extra onderhoud nodig. Spoel deze dan ook
grondig schoon met leidingwater, werk beschadigde plekken bij en zet
de boot grondig in de was, dit geldt uiteraard niet voor
rubberboten. Hier is speciale siliconen vrije cleaner bij ons voor
te verkrijgen. Berg de boot het liefst vorstvrij op en zorg dat deze
goed kan ventileren tijdens de stalling. Haal altijd de eventuele
zelflozers eruit zodat eventueel naar binnenkomend water altijd weg
kan lopen. |
|
Waterkaarten en
wateralmanak 1 en 2
Als u een snelle motorboot bezit bent u verplicht om de wateralmanak
deel I en deel II aan boord te hebben, deze dient recent te zijn, dus
van het jaar waarin u vaart. Wij hebben zowel de wateralmanak als
alle waterkaarten op voorraad in onze winkel.
|
|
Wintervoorbereiding
Als u na het vaarseizoen uw motor goed voorbereid op de winter,
heeft u er in het voorjaar geen omkijken meer na. Zorg na de laatste
vaart dat u de carburateur(s) van uw motor geheel leeg vaart, dit
doet u door de motor zonder tankslang aansluiting te laten draaien
totdat de carburateur(s) leeg zijn. De brandstoftank kunt u
het beste geheel leegvaren of gebruiken voor uw brommer of auto.
Heeft u een vaste tank, vaar deze dan leeg of vul deze tot aan de
nok aan toe vol, hierdoor kan er geen condens in de tank komen en
dus ook geen water, waardoor de motor in het begin van het seizoen
niet wil starten. Berg de motor het liefst staand of hangend op maar
nooit liggend. Moet u de motor vervoeren doe dit dan dusdanig dat de
staartstuk olie nooit in de cilinders kan lopen, dus de motorkap zo
hoog mogelijk leggen (op de stuurknuppel) en de staart zo laag
mogelijk. Heeft u geen plaats voor de motor bieden wij u de
mogelijkheid om deze bij ons in de winterstalling te zetten. Het
voordeel hiervan is dat tijdens de winterperiode uw motor van
service wordt voorzien en deze klaar is als het vaarseizoen
weer begint. Verder hebben wij reuze handige EZ trolleys op
voorraad, zie hiervoor onze rubriek winkel. Uw motor kunt u hiermee
niet alleen gemakkelijk vervoeren maar ook stallen in staande
positie. |
|
Onderhoudsbeurt
aan uw (buitenboord) motor
Als u verstandig bent breng dan de
motor na het seizoen bij ons voor een servicebeurt, u kunt de motor
desgewenst bij ons in de winterstalling zetten. Veelal is het in het
begin van het vaarseizoen erg druk en het is daarom verstandiger uw
motor aan het eind van het seizoen te brengen. Dit voorkomt
lange(re) wachttijden, dan wanneer u uw motor in het voorjaar bij
ons brengt. Uw motor is dan keurig op tijd klaar als u het water
weer op wilt.
Lees hier alles over
het onderhoud aan uw motor en de tarieven
|
|
Diestal
preventie maatregelen
Boot en/of volgboot
De boot en/of volgboot dient beveiligd te zijn door middel van een
goedgekeurde ketting/kabel en een goedgekeurd slot. Deze
verplichting geldt niet als de boot te water of opgebokt in een
bewaakte jachthaven wordt achtergelaten of als er sprake is van een
boot met een afsluitbare kajuit. Volgboten die zich op, aan of bij
de hoofdboot bevinden dienen hieraan te zijn vastgemaakt met een
goedgekeurde kabel en een goedgekeurd slot.
Uitgesloten zijn de gevolgen van diefstal van een boot en/of
volgboot of delen hiervan die buiten een afgesloten terrein of langs
de openbare weg (al dan niet te water) is gestald of achtergelaten.
Deze uitsluiting is ook van toepassing op de boot en/of volgboot of
delen hiervan die binnen een straal van 15 meter vanaf de openbare
weg daarlangs is achtergelaten.
Voortstuwing
Buitenboordmotoren dienen te allen tijde beveiligd te zijn door
middel van een goedgekeurd buitenboordmotorslot. Een
buitenboordmotor die met bouten door de spiegel is gemonteerd dient
tegen diefstal beveiligd te zijn door middel van een daartoe bestemd
goedgekeurd moerslot.
Het staartstuk van de hekaandrijving dient te allen tijde beveiligd
te zijn door middel van een daarvoor bestemd goedgekeurd
staartstukslot.
Boot op boottrailer of boottrailer zonder boot
Als de boottrailer met al dan niet daarop een boot zonder direct
toezicht wordt achtergelaten, is diefstal van de trailer en/of de
boot of een poging daartoe uitsluitend verzekerd als de trailer is
beveiligd door middel van een goedgekeurde wielklem en een
goedgekeurd koppelingsslot.
Wanneer de boot tijdens een korte stop onbeheerd wordt achtergelaten
op een boottrailer, moet de boottrailer tegen diefstal zijn
beveiligd door middel van een goedgekeurd koppelingsslot, zodat
daardoor de boottrailer onverbrekelijk verbonden is met de trekkende
auto.
Uitgesloten zijn de gevolgen van diefstal van een boot en/of
boottrailer of delen hiervan die buiten een afgesloten terrein op of
langs de openbare weg is gestald of achtergelaten. Deze uitsluiting
is ook van toepassing op de boot en/of boottrailer of delen hiervan
die binnen een straal van 15 meter vanaf de openbare weg daarlangs
is achtergelaten.
Algemeen
De boot en/of volgboot moet met deugdelijke meerlijnen zijn
afgemeerd. Aan boord van een kajuitboot moet op een zichtbare plaats
een werkzame brandblusser van minimaal 2 kg aanwezig zijn.
Aan boord van een boot met 2 of meer binnenboordmotoren van elk
minimaal 250 pk moet een automatisch brandblusapparaat in de
motorruimte geïnstalleerd zijn. Aan boord van een boot met één of
meer ingebouwde benzinemotoren moet een werkzame vonkvrije
afzuigventilator in de motorruimte geïnstalleerd zijn. Als
verzekerde tijdens de geldigheidsduur van de verzekering de boot wil
voorzien van een LPG-installatie moet de Europeesche daarvan vooraf
op de hoogte worden gesteld. Onderhoud aan verzekerde zaken moet
tijdig en effectief worden uitgevoerd. Verzekerde zaken moeten
voldoende beschermd worden tegen bevriezing. Als er geen direct
toezicht is moeten losse zaken van boord worden verwijderd of in een
afgesloten ruimte worden opgeborgen. Buiten het vaarseizoen moet
nautische en audiovisuele apparatuur van boord worden verwijderd,
tenzij dit, gezien de montage, in redelijkheid niet van verzekerde
kan worden verlangd. Buiten het vaarseizoen moeten de zeilen veilig
en droog in een afgesloten ruimte worden opgeborgen.
|
Deze rubriek wordt steeds verder
uitgebreid
met tal van tips voor uw veiligheid en die van uw
medewatersporters.
Heeft u zelf een goede tip voor ons? Wij houden ons van harte
aanbevolen. |
|