Tips van Dila Watersport

Onderstaand vindt u een groot aantal watersporttips. Het is zeker aan te bevelen deze eens rustig door te lezen. Wij hopen dat u onze tips waardevol vindt en hopen dat u veel plezier op het water zult beleven.Wij updaten deze pagina regelmatig, dus komt u nog eens terug om de nieuwste tips te lezen.

Dila Watersport is aangesloten bij de Hiswa

Dila Watersport is aangesloten bij de Hiswa vereniging. Het is ten zeerste aan te bevelen om bij een Hiswa erkend en aangesloten bedrijf uw zaken aan te kopen, waarom? Bedrijven die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging zijn betrouwbare partners. U kunt dus gerust zaken met hen doen. Leden van HISWA zijn goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt, hebben vakbekwaam personeel in dienst, bieden de zekerheid van de algemene voorwaarden en mocht er onverhoopt toch een geschil ontstaan dan kunt u terecht bij een geschillencommissie. Kies voor een HISWA-lid, dan bent u altijd beter uit!

Alles over maten en gewichten vanuit Engels naar Nederlands o.a. Feet, inch, miles e.d.

Lees hier de weersverwachtingen voordat u het water op gaat

Vaarbewijs, registratie, boetes en voorlichting waterpolitie

Voor alle informatie over het vaarbewijs, kenteken registratie van uw snelle boot, bekeuringen en vaarreglementen kunt u op deze link alle informatie vinden. Zaakjes niet op orde? Dan kan u duur komen te staan, kijk hier voor de boetes van 2011

Wist u overigens dat wij zeer snel uw registratiebewijs/kenteken en/of bootletters voor uw (speed) boot kunnen maken. Informeer bij ons telefonisch of in de winkel voor de mogelijkheden.

Alles over het registratie bewijs van snelle motorboten

Alles over het vaarbewijs, examen, cursussen en trainingen

Meer weten over het vaarbewijs klik dan hier


Onderstaand treft u van ons een aantal waardevolle tips aan met betrekking tot uw buitenboordmotor, boot,  boottrailer en veiligheid aan boord.

Tips aan boord voor boten bezitters voor probleemloos genieten

Als u gaat varen, controleer altijd en voordat u het water opgaat de boot en buitenboordmotor. Controleer of alle stuur en gas en schakelkabels goed functioneren en of alle elektra, zoals, dodemansknop, verlichting en tellers e.d. aan boord correct functioneren. Heeft u ook reserve zekeringen en lampjes aan boord....ja toch zeker !!

Controleer de accu, en het niveau van de accu en vul deze indien nodig tot het gewenste niveau bij. Laat de accu tijdens de winter nooit in de boot, maar sla deze vorstvrij op. Laadt de accu volledig op, maak de polen goed schoon en smeer deze met zuurvrij vet of vaseline in, dit geldt ook voor de accupolen van de bekabeling van uw boot.

Wist u dat een extra dodemanskoord geen overbodige luxe is aan boord. Waarom zult u zich afvragen, het antwoord is simpeler dan u denkt. Bijgaand een voorbeeld; De schipper slaat overboord tijdens een windkracht 7 op bijvoorbeeld  het IJsselmeer. U wilt naar haar of hem toe varen, maar ja, dat lukt niet want de schipper heeft het koord nog om zijn pols en ligt in het koude water en in de hoge golven en u kunt zonder dit koord de motor niet starten. Tja, en toen, peddelen, als u tenminste al peddels aan boord heeft,  lukt niet vanwege de zware wind en golfslag. Verder hoeft u alleen maar uw fantasie te gebruiken, een extra dodemanskoord kan dus in sommige gevallen levens redden. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar als u eens wist hoeveel mensen geen extra koord aan boord hebben, en hierdoor onnodig risico nemen, dan zou u (moeten) denken, voor een simpel extra koordje, neem ik dat risico in ieder geval niet. We hebben alle dodemanskoorden vanaf 6 Euro op voorraad in onze winkel.

Zorg ook voordat u vertrekt met familie, vrienden of kennissen, dat in ieder geval 1 passagier, of beter nog, alle passagiers weten waar dit koord aan boord ligt, en dat men weet hoe men de motorboot moet bedienen. Mocht er onverhoopt iets met de schipper gebeuren dan is er in ieder geval altijd iemand aan boord die het roer kan overnemen. Laat de passagiers even proefvaren met de boot en motor voordat u vertrekt, dit voorkomt achteraf veel problemen. Bovendien is het veel leuker als u als schipper uw gasten aan boord betrekt in het plezier op het water.

Boottrailer

Als u met de boot de weg opgaat met de boottrailer, controleer dan vooraf of alle verlichting werkt, de bandenspanning goed is. Ook is een juiste kogeldruk van belang voor uw veiligheid. Alle informatie over kogeldruk en de eventuele nadelige gevolgen van een verkeerde kogeldruk vindt u hier. Controleer ook alle aanwezige kim en kielrollen op beschadigingen en of uitdroging, vervang deze tijdig, voordat uw boot beschadigd. Wij hebben vrijwel alle rollen op voorraad, maar ook neuswielen, trailersloten en zowel hand als elektrisch bedienbare lieren.

De wiellagers......... Omdat een boottrailer relatief weinig rijdt en daarbij ook vaak " het water ziet" met traileren is het van groot belang dat u jaarlijks de wiellager laat controleren. Doordat de wielen vaak het water raken bij het in en uit-traileren is het van groot belang dat deze lager worden nagekeken, schoongemaakt en van nieuw watervast vet worden voorzien. Een lager met water erin kan u veel ellende geven of zelfs vastlopen en schade veroorzaken.

 Controleer ook de sjorbanden en of de boot degelijk en goed op de trailer ligt. Rijdt nooit met omhoog getrimde motor achter de lichtbalk, dit is verboden, en het kan u een fikse bekeuring opleveren. Is uw motor uitgerust met elektrische trim, laat deze nooit "half in  de trimstand staan, maar zet een blok hout of een stang op de bracket en laat hier de motor tijdens de reis op rusten. Doet u dit niet dan "sloopt" u de trimcylinders van uw motor. Omdat een trailer relatief weinig rijdt, dient u regelmatig de banden op droogscheuren en spanning te controleren. Zet bij stalling de trailer nooit in de zon of bedek de banden met een plaat hout die u eenvoudig pas kunt maken in de wielkasten zodat deze de banden beschermen tegen de zon. Kijk ook regelmatig alle bouten en moeren na en controleer de wielmoerbouten. Als u op vakantie gaat is een reserve wiel voor uw trailer geen overbodige luxe, wij hebben ze op voorraad in onze watersportwinkel.

Goed gereedschap is het halve werk en voorkomt onnodige problemen

Zorg voor een degelijke goedgekeurde brandblusser, veel verzekeringen eisen dit als standaard uitrusting, wij hebben alle soorten brandblussers op voorraad. Zorg ook dat u altijd voldoende reserve olie en brandstof bij u heeft in een degelijke jerrycan, ook een gereedschappenset, reserve bougies en een impeller mogen niet ontbreken bij de standaard uitrusting in uw boot. Een vakantie kan volledig "in het water vallen" als uw impeller onverhoopt defect raakt op bijvoorbeeld de camping en u geen reserve heeft, u bent kort gezegd "uitgevaren" en uw vakantie plezier is ten einde. Wij hebben alle impellers, ook voor oudere motoren op voorraad. Waarom onnodig uw plezier in de weegschaal stellen, neem gewoon een extra impeller mee.

Veiligheid op het water

Zorg ervoor dat u altijd peddels, een pikhaak, een goede scheepshoorn en een degelijke zaklamp aan boord heeft, het kan u alleen maar ellende besparen mocht u onverhoopt met pech in het donker komen te liggen. Als u een elektrische scheepshoorn heeft zorg dan altijd voor een ouderwetse blaashoorn of luchtbus hoorn als reserve.
Zorg ervoor dat u altijd een rode vlag of rode lap aan boord heeft, mocht u ooit in problemen komen of dringend hulp nodig hebben, bindt deze dan aan bijvoorbeeld een peddel, pikhaak of maak er eigen stok aan. Gebruik deze vlag in uitsluitend noodgevallen door deze opvallend en zo hoog mogelijk heen en weer te bewegen. Iedere goede watersporter weet dat u dringend hulp nodig heeft en zal u komen helpen, vertrouw niet blindelings op mobieltjes, en dit laatste zeker niet op gedeeltes van het IJsselmeer waar de dekking soms niet goed genoeg is om te kunnen bellen of bereikbaar te zijn.

Reddingsmiddelen en vesten

Zorg als eigenaar van een (snelle) motorboot dat u voor alle personen goedgekeurde reddingsvesten aan boord heeft. Er zijn vele soorten en maten, echter de kwaliteit verschilt nogal onderling. Wij verkopen uitsluitend goedgekeurde reddingsvesten, zowel de normale uitvoering als de zelfopplaasbare versie. Zorg bij de laatste dat de patroon regelmatig wordt vervangen. Bij de eigenaren van snelle motorboten bent u verplicht om voor alle opvarenden reddingsvesten grijpklaar en binnen handbereik aan boord te hebben. Het niet hieraan voldoen kost een u een flinke boete. Wij hebben alle soorten, maten en kleuren op voorraad, zie hiervoor onze winkel. Ook hebben we noodsignaal middelen zoals vuurpijlen en potten, als u de zee opgaat kunt u niet zonder deze middelen, tenminste als u zondermeer veilig en op safe wilt varen. Drijfmiddelen zoals stootwillen en/of kussens gelden bij snelle motorboten NIET als reddingsmiddelen !!

Een veel gemaakte fout; de tankdop en het dodemansknopje/koord

Een fout die iedereen wel eens is overkomen, de ontluchting van de brandstoftank staat dicht, en u maar starten en starten............ kent u dit......Zorg voor vertrek dat de ontluchtingsdop is losgedraaid en na het varen weer wordt dichtgedraaid. Ook het niet (juist) aanbrengen van het dodemanskoord in de dodemansknop is een veel gemaakte fout, zeker bij de beginnende watersporter. Als u dit eenmaal gebeurt is dan vergeet u het nooit meer. Dus voor vertrek, tankdop ontluchting open draaien en dodemanskoord en knop correct aanbrengen. 

Onderhoud aan boot en motor

Elke boot en motor heeft onderhoud nodig. Heeft op zout of brak water gevaren, spoel de motor dan inwendig en uitwendig goed schoon. Wij hebben de zogenaamde "koptelefoons" voor de waterinlaat op voorraad waarmee u gemakkelijk de motor kan doorspoelen met een leidingwaterslang aansluiting. Ook uw boot heeft na brak of zout water extra onderhoud nodig. Spoel deze dan ook grondig schoon met leidingwater, werk beschadigde plekken bij en zet de boot grondig in de was, dit geldt uiteraard niet voor rubberboten. Hier is speciale siliconen vrije cleaner bij ons voor te verkrijgen. Berg de boot het liefst vorstvrij op en zorg dat deze goed kan ventileren tijdens de stalling. Haal altijd de eventuele zelflozers eruit zodat eventueel naar binnenkomend water altijd weg kan lopen.

Waterkaarten en wateralmanak 1 en 2

Als u een snelle motorboot bezit bent u verplicht om de wateralmanak deel I en deel II aan boord te hebben, deze dient recent te zijn, dus van het jaar waarin u vaart. Wij hebben zowel de wateralmanak als alle waterkaarten op voorraad in onze winkel.

Wintervoorbereiding

Als u na het vaarseizoen uw motor goed voorbereid op de winter, heeft u er in het voorjaar geen omkijken meer na. Zorg na de laatste vaart dat u de carburateur(s) van uw motor geheel leeg vaart, dit doet u door de motor zonder tankslang aansluiting te laten draaien totdat de carburateur(s) leeg zijn.  De brandstoftank kunt u het beste geheel leegvaren of gebruiken voor uw brommer of auto. Heeft u een vaste tank, vaar deze dan leeg of vul deze tot aan de nok aan toe vol, hierdoor kan er geen condens in de tank komen en dus ook geen water, waardoor de motor in het begin van het seizoen niet wil starten. Berg de motor het liefst staand of hangend op maar nooit liggend. Moet u de motor vervoeren doe dit dan dusdanig dat de staartstuk olie nooit in de cilinders kan lopen, dus de motorkap zo hoog mogelijk leggen (op de stuurknuppel) en de staart zo laag mogelijk. Heeft u geen plaats voor de motor bieden wij u de mogelijkheid om deze bij ons in de winterstalling te zetten. Het voordeel hiervan is dat tijdens de winterperiode uw motor van service wordt voorzien en deze klaar is als het  vaarseizoen weer begint. Verder hebben wij reuze handige EZ trolleys op voorraad, zie hiervoor onze rubriek winkel. Uw motor kunt u hiermee niet alleen gemakkelijk vervoeren maar ook stallen in staande positie.

Onderhoudsbeurt aan uw (buitenboord) motor

Als u verstandig bent breng dan de motor na het seizoen bij ons voor een servicebeurt, u kunt de motor desgewenst bij ons in de winterstalling zetten. Veelal is het in het begin van het vaarseizoen erg druk en het is daarom verstandiger uw motor aan het eind van het seizoen te brengen. Dit voorkomt lange(re) wachttijden, dan wanneer u uw motor in het voorjaar bij ons brengt. Uw motor is dan keurig op tijd klaar als u het water weer op wilt.
Lees hier alles over het onderhoud aan uw motor en de tarieven

Diestal preventie maatregelen

Boot en/of volgboot

De boot en/of volgboot dient beveiligd te zijn door middel van een goedgekeurde ketting/kabel en een goedgekeurd slot. Deze verplichting geldt niet als de boot te water of opgebokt in een bewaakte jachthaven wordt achtergelaten of als er sprake is van een boot met een afsluitbare kajuit. Volgboten die zich op, aan of bij de hoofdboot bevinden dienen hieraan te zijn vastgemaakt met een goedgekeurde kabel en een goedgekeurd slot.

Uitgesloten zijn de gevolgen van diefstal van een boot en/of volgboot of delen hiervan die buiten een afgesloten terrein of langs de openbare weg (al dan niet te water) is gestald of achtergelaten. Deze uitsluiting is ook van toepassing op de boot en/of volgboot of delen hiervan die binnen een straal van 15 meter vanaf de openbare weg daarlangs is achtergelaten.

Voortstuwing

Buitenboordmotoren dienen te allen tijde beveiligd te zijn door middel van een goedgekeurd buitenboordmotorslot. Een buitenboordmotor die met bouten door de spiegel is gemonteerd dient tegen diefstal beveiligd te zijn door middel van een daartoe bestemd goedgekeurd moerslot.

Het staartstuk van de hekaandrijving dient te allen tijde beveiligd te zijn door middel van een daarvoor bestemd goedgekeurd staartstukslot.

Boot op boottrailer of boottrailer zonder boot

Als de boottrailer met al dan niet daarop een boot zonder direct toezicht wordt achtergelaten, is diefstal van de trailer en/of de boot of een poging daartoe uitsluitend verzekerd als de trailer is beveiligd door middel van een goedgekeurde wielklem en een goedgekeurd koppelingsslot.

Wanneer de boot tijdens een korte stop onbeheerd wordt achtergelaten op een boottrailer, moet de boottrailer tegen diefstal zijn beveiligd door middel van een goedgekeurd koppelingsslot, zodat daardoor de boottrailer onverbrekelijk verbonden is met de trekkende auto.

Uitgesloten zijn de gevolgen van diefstal van een boot en/of boottrailer of delen hiervan die buiten een afgesloten terrein op of langs de openbare weg is gestald of achtergelaten. Deze uitsluiting is ook van toepassing op de boot en/of boottrailer of delen hiervan die binnen een straal van 15 meter vanaf de openbare weg daarlangs is achtergelaten.

Algemeen

De boot en/of volgboot moet met deugdelijke meerlijnen zijn afgemeerd. Aan boord van een kajuitboot moet op een zichtbare plaats een werkzame brandblusser van minimaal 2 kg aanwezig zijn.

Aan boord van een boot met 2 of meer binnenboordmotoren van elk minimaal 250 pk moet een automatisch brandblusapparaat in de motorruimte geïnstalleerd zijn. Aan boord van een boot met één of meer ingebouwde benzinemotoren moet een werkzame vonkvrije afzuigventilator in de motorruimte geïnstalleerd zijn. Als verzekerde tijdens de geldigheidsduur van de verzekering de boot wil voorzien van een LPG-installatie moet de Europeesche daarvan vooraf op de hoogte worden gesteld. Onderhoud aan verzekerde zaken moet tijdig en effectief worden uitgevoerd. Verzekerde zaken moeten voldoende beschermd worden tegen bevriezing. Als er geen direct toezicht is moeten losse zaken van boord worden verwijderd of in een afgesloten ruimte worden opgeborgen. Buiten het vaarseizoen moet nautische en audiovisuele apparatuur van boord worden verwijderd, tenzij dit, gezien de montage, in redelijkheid niet van verzekerde kan worden verlangd. Buiten het vaarseizoen moeten de zeilen veilig en droog in een afgesloten ruimte worden opgeborgen.


Deze rubriek wordt steeds verder uitgebreid met tal van tips voor uw veiligheid en die van uw medewatersporters. 
Heeft u zelf een goede tip voor ons? Wij houden ons van harte aanbevolen.