BREDA – Scooterfabrikant Piaggio & C uit Italië heeft uit voorzorg een terugroepactie opgezet voor bromscooters met een Piaggio 50cc 4T 4V motorblok. De uit te voeren technische aanpassing betreft een kleine modificatie van het startsysteem en wordt gratis gedaan door de officiële dealer.

Klanten in Nederland die in het bezit zijn van een scooter met dit motorblok, worden momenteel door de fabriek in Italië schriftelijk geïnformeerd over de terugroepactie voor hun scooter. Met daarbij het verzoek om met de scooter naar een officiële Piaggio-, Vespa- of Aprilia-dealer te gaan voor het - gratis - laten uitvoeren van de modificatie.

Alex van den Hoff, Country Manager van Piaggio Vespa BV: “De scooters van Piaggio, Aprilia en Vespa worden in Nederland nagenoeg allemaal door het officiële dealernetwerk verkocht ,maar er zijn ook andere verkoopkanalen. Piaggio & C heeft er daarom voor gekozen om alle betrokken eigenaren aan te schrijven, om zo ook de kopers die buiten het officiële dealernetwerk hun scooter hebben gekocht deze modificatie aan te bieden. Een kwestie van optimale serviceverlening.”

Modificatie
De terugroepactie heeft betrekking op zo’n 7.000 scooters in Nederland. De modificatie behelst een aanpassing in het startsysteem van de scooter. De terugroepactie is gericht op de eigenaren van de volgende modellen:

  • Vespa S 50cc 4T 4V 45km vanaf maart 2008
  • Vespa LX 50cc 4T 4V 45km vanaf maart 2009
  • Piaggio Fly 50cc 4T 4V
  • Aprilia Scarabeo 50cc 4T 4V

Elke bezitter van een betreffende scooter wordt verzocht om naar een officiële Piaggio-, Vespa,- of Aprilia-dealer te gaan. Deze zal de modificatie kosteloos uitvoeren. Van den Hoff: “Wij nemen onze verantwoordelijkheid richting onze klanten zeer serieus. Hoewel de kans op een storing zeer gering is, willen wij toch iedereen de gelegenheid geven de modificatie te laten uitvoeren. Reden om ons tot ons uiterste in te spannen iedereen te bereiken.”

 

Geachte klant,

U heeft een motorvoertuig van Piaggio bij ons aangeschaft dat is uitgerust met een 50cc 4-takt 4 kleppen motor. Onderzoek wat door Piaggio voortdurend wordt uitgevoerd om de kwaliteit te bewaken heeft een mogelijke storing aan het licht gebracht die zich tijdens de start kan voordoen. Hierbij kan het voorkomen dat de bougie ongecontroleerd vonkt. In zeer uitzonderlijke gevallen zou dit kunnen leiden tot verbrandingsverschijnselen in het aanzuigsysteem van de motor met de mogelijkheid tot uitbreiding naar de rest van het voertuig. Ook al is de kans zeer gering dat bovengenoemde verschijnselen zich zullen voordoen, vindt Piaggio het toch absoluut noodzakelijk om het maximale veiligheidsniveau voor elke klant te garanderen. De technische oplossing die hiervoor gevonden werd moet ook op uw voertuig toegepast worden. Alleen op deze manier kan een potentieel risico uitgesloten worden. Daarom vragen we u vriendelijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met ons om de noodzakelijke modificatie te laten uitvoeren. Totdat de modificatie door ons is uitgevoerd moet u, om de mogelijkheid dat het probleem zich voordoet uit te sluiten, tijdens de start de gashendel niet bedienen (gas volledig gesloten) totdat de motor aanslaat. Dit is conform de startprocedure zoals deze omschreven staat in de gebruikershandleiding. Wij willen benadrukken dat u en alle personen die uw voertuig gebruiken deze voorschriften naleven. Deze modificatie is in het leven geroepen om een kwalitatief hoogstaand en veilig voertuig te kunnen garanderen.

 

Met vriendelijke groeten

Dila Brommers Purmerend